Längtar till Umeå idag!

Världens största Brännbollsturnering spelas nämligen i helgen i Umeå och det är strålande väder och en riktig folkfest. Några går in för att nå toppen och andra har andra mål med dagarna. Turneringen spelas hursomhelst i Umeå varje år i slutet av maj och började redan 1974 med 44 lag. I år är det 322 lag anmälda och Brännbollsturneringen och Brännbollsyran på kvällen är ett av stadens stora happenings. Cupen växte genom åren till ett jättearrangemang 1990 med över 1 000 lag och tre speldagar. Det var det året jag var med och vann cupen för andra gången med mitt lag "Jesu Lärjungar". 1988 var första gången och vi fanns med i toppstriden även 1989 (Själv sprang jag gravid med Matilda det året), men åkte ut i semifinalen den gången. I tre dagar hade vi sprungit, kastat och slagit den där bollen. Det är obeskrivligt och det går inte att återberätta hur trötta ben och kropp var, men att få spela inför över 10 000 åskådare var en riktig adrenalinkick. Det är inte alla som kan kalla sig "Världsmästare". Ett av mina stora "moments" i livet och tänk att det i år är 25 år sedan...
 
En trogen brännbollspublik från 90-talet. VIll ni läsa mer gå till www.blogg.vk.se/brannbollsbloggen
 
 
Vi har alla våra olika mål med turneringen. Här ser vi 2012 års vinnare i kategorin "Spex". 
 
 
Att det var länge sedan vittnar den här bilden om. "Finn fem fel" är inte svårt att se här. Förutom min "sportiga" klädsel kommer jag inte ens ihåg hur man ska hålla slagträet. Illa!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0