Fint besök!

Det skulle ta tio år, men till slut fick vi några dagar i vårt sommarparadis i Harpsund med våra goda vänner Monica och Johan från Umeå. Gamla, goa vänner sedan många år... Vilka härliga dagar vi haft tillsammans i solskenet med bad, sol, båt, åka ring, promenader, vin, mat, skratt och allvar...

Fina familjen med Joel och lilla Bamse 1 1/2 år.
Vår fina Amanda hade också tagit några dagar ledigt för att vara tillsammans med oss på landet..
Hon har inte varit där på sju år...Vårt "paradis" är nog inte något attraktivt ställe, men vi älskar lugnet där!
Båttur till statsministerns "sommarparadis" Harpsund!
Kvällsmys har vi genom åren haft fram till småtimmarna... Vi har nämligen haft våra duster i "Pictionary"! Nu nöjde vi oss med att låta oss roas av Hans skönsång.
Vilka härliga dagar vi fick tillsammans, både på Bettness uppe i Umeå och nu på vårt "Bara Vara", Solhaga. Kram och ta hand om varandra. Ta aldrig någon eller något för givet och njut av kära vänner som ni omger er med! Det finaste i livet är ju som bekant...Gratis!

Tusen tack Umeå!

Björkarnas stad Umeå, min fina hemstad har verkligen visat sig från sin bästa sida. Slagit värmerekord (tidigare rekord var från 1882), haft flest soltimmar i Sverige (vilket sommarväder) och alla underbara möten med nära och kära. Det är också något speciellt att gå på stan, besöka en restaurang eller gå till stranden för att det dyker ALLTID upp något bekant ansikte. Många har jag inte träffat på över 30 år... Det känns glatt och mycket hemtrevligt! Tusen tack till er alla som gjort min sommar i Umeå till en minnesvärd tid att blicka tillbaka på när jag om ett par veckor åker till mitt andra hem, Kuala Lumpur!
 Här är jag ute på Bölesholmarna. Ett ställe mitt i älven där vi vistades en hel del i "ungdomens" dagar. Centralt, men ändå på undanskymd plats långt ifrån vuxna.

Min kära mamma och bror med familj träffade vi mer eller mindre dagligen. Syster Viktoria och Alfred var också med några dagar. Själv var jag i Umeå två veckor och Hans i sex dagar...
På bilden längst ner till vänster har Liam och Milla precis fått reda på att de ska få en liten valp. En Golfen Retriever ska hämtas och flytta in om en vecka. Största lyckan!
Mycket gott har vi ätit, men inget slår mammas blåbärskaka!
 Barnen fick en bananglass som man skalade. De här "orangutangerna" var överens om att det blir ingen bananglass fler gånger för den var för liten... Vi mös en kväll i husvagnen med lite sällskapsspel och hårda duster som det brukar bli när vi ses.
 Paradrätten nummer ett; Surströmming! Ett år var vi bortbjudna fem kvällar i rad och döm om vår förvåning då alla bjöd på den Norrländska delikatessen.
 Här är även fina svägerskan Annica med.
 Jag och mamma gjorde en dagsutflykt till "Rovögern" där de bland annat sålde färsk fisk. Vi  handlade filead abborre, rökt sik sik, aioli m m. Passade även på att ta en lite lättare lunch... Mysdag med mamsen!
Vi gjorde även ett stopp på loppis och en inredningsbutik.
Många dagar tillsammans med våra fina vänner Kia och Anders. De har ett härligt sommarställe i Sörmjöle... med pool!
Middag hos vår "gamle" vän Roland som tillsammans med Ann fått en liten kille Ivar-Lo.
 Släktkalas hos våra underbara släktingar Lena och Putte som har sitt paradis i Holmnäs. De hade precis fått hem sin lilla söta goldenvalp "Vilda".
 Umeå är ändå starkast förknippat med Bettness. Är en riktig pärla där jag varit hela mitt liv. Vi hade stuga här och mina föräldrar var alltid först och sist på plats. Det har verkligen gått i arv och vi åker dit oavsett väder...Beachvolleyboll är vi alla roade av att spela, men tyvärr håller inte mina fötter. Åkte på en lättare stukning även denna gång...
 Här har vi familjen samlade, med mamma såklart!
 Den årliga 10-kampen gjorde också inträde en av dagarna.
Familjen <3
 Världens finaste syskonbarn!
 Idag har vi stranden för oss själva :$
Två gånger i veckan kör de populära Yoga- eller Body Balancepass. Det var en fantastisk start på dagen och efter ett pass var det gemensam frukost med hembakt bröd. Livskvalitet!
 Långpromenader började jag mina dagar med. Umeå är annars den perfekta cykelstaden!
Fina områden att promenera kring älven eller Nydalasjön!
 Utflykt gjorde vi även till poolen på Vännäsbadet där barnen fick öva ordentligt på simning när de inte åkte vattenrutschkana eller hoppade på jättedynan. Vi bodde i Vännäs när jag var liten så det är också här jag själv en gång lärde mig simma.

Fler utflyktsmål den här Umeåvistelsen var glasbruk "Glödheta" där en av de unga ägarna kände igen mig som "Malaysiafrun" och följer min blogg. Lite lokalkändis är jag alltså!
 En annan spännande utflykt gick till Bjurholm där de har älgsafari. Där fick man klappa de stora djuren, men också lära sig allt om älgen. Viktigt att vi har viltvård kan man ju konstatera!
Hans gick en dag på egen utflykt till efterlängtade Guitars Museum där den gitarrintresserade kan få se 300 unika gitarrer. Öppnade lagom till Umeå utnämndes som Kulturhuvudstad 2014.

Roade mig hann jag också med. Följde med min "gamla" volleybollkompis Fia på fest hos Patrik där bland annat brännbollstjejerna från Tjejve, Pyret och Pia var med. När mitt lag "Jesu Lärjungar" 1988 (!?) vann med en ynka poäng över Tjejve i finalen var det en av mina lyckligaste stunder rent idrottsmässigt. Världens största brännbollsturnering med 1200 lag och 10 000 åskådare såg den prestigefulla vinsten...
 Mysiga ställen finns överallt i Umeå! Här nedan svägerskan Elisabeth i mitten och min syster till vänster. Vi gick till "Båten" och sedan avslutade vi på Invito.
 Jag och syrran!
Lite after beach på Rex hann vi också med.
 Finare stad får man leta efter... Jag älskar mitt Umeå!
 Så sant... Jag har själv tagit sommarlov och så även från bloggen. Det är lite skralt med inlägg, men men... Lev!

Kvalitetstid!

Ja, det får man kalla det när man har äran att få låna syskonbarnet Alfred, 6 år trots att det är från tidig morgon. Upp och hoppa... Sedan var det ett fullspäckat schema om vi skulle hinna med allt som var planerat. Efter frukost och glass i stora lass med allt på... (Varför välja?) begav vi oss till Huvudstabadet. Första varma dagen på länge, men Alfred tyckte inte det var varmt nog utan sprang mellan poolen och bastun. Tur att de hade hunnit laga bastun...

Vi åkte sedan till Brunnsviken och hyrde en Canadensare. Första gången för Alfred och själv har jag inte någon direkt vana, men det gick jättelätt. En tvåtimmarstur för 150 kronor och det kan varmt rekommenderas. Vi hade en ljuvlig eftermiddag på vattnet. Alfred älskade det också och efter en stund säger han. "Kan vi inte vara tysta en stund"? Han tyckte nog att jag pratade för mycket, men det är ju så underbart att få höra ett barns tankar och funderingar... Han sa bland annat att han tycker att jag och Vicky är så lika. "Var tycker du att vi är lika då", undrade jag. Jomen, ni har ju samma örhängen, svarade han... Många goda skratt fick man sig den här dagen!
På kvällen mötte vi upp med Vicky och Matilda på kvarterskrogen "Restaurang Råshaga" i Solna för middag och för att se lite fotboll... Och Alfred fick då äntligen spela spel!
Tidigare i sommar var jag med på Alfreds skolavslutning. Han går på Engelska skolan på Kungsholmen. Det var längesedan jag var på en skolavslutning med små barn och det är ju så stämningsfullt och något speciellt när alla barnen klätt upp sig i fina kläder och sjunger fina sommarsånger... "Den blomstertid nu kommer..." är fortfarande min favorit.
 Vilka härliga sommardagar vi har nu... Underbart och imorgon tar jag flyget upp till Norrland och min hemstad Umeå. Jag längtar... Snart ses vi!

Mysig utflykt!

Idag har jag och Karin besökt Ulriksdals Handelsträdgård (Rappnes ställe). Ett av mina efterlängtade utflyktsmål och vi hängde på låset redan klockan tio. Det är en skön oas att strosa runt bland blommor och blad. För att inte tala om alla fina prydnadsföremål och krukor... Det blir dyrt att komma hem en dag!

Blommor i all ära, men jag älskar sten... Här är några av alla stenläggningar vi gjort i vår trädgård,  Det bästa av allt är att är underarbetet gjort behövs ingen skötsel.
En av de stora måsten är ju att ta en fika där för de har ett läckert utbud av godsaker, men jag och Karin valde såklart den nyttiga nöt- och fikonkakan...
...Och lite plantor hängde också med hem, bland annat den rosa klätterrosen "Constance Spry".
Vi fortsatte sedan till " Överjärva Antik" där vi träffade Karins bror Robert som är antikhandlare och äger antikvitetsaffären i Ulriksdal, Solna. De tre planen är fyllda med massa fynd som gamla fina möbler, designade föremål och andra spännande saker! Butiken och hela området med gamla statarlängor, fina byggnader, litet museum och mysigt café med hemgjorda bakverk är väl värt ett besök!
Hemma igen gjorde jag och Matilda en jättegod Lchf-pizza på en botten av blomkål. Mums!
 Jag hade också en mysig dag med min fina vän Kicki. Vi packade picknick och gick en promenad längs vattnet till Kanaanbadet.
Ännu en underbar sommardag i Sverige!

Kära återträffar!

Som jag sagt tidigare är det saknaden av barnen och vänner som gör ondast när man bor utomlands... Härligt att få krama om Amanda som vi inte träffat på nästan tio månader...
...och Matilda sedan december.

Underbart också att träffa alla goda vänner... Först ut var härliga vännerna Andréas och Susanne. De bjöd på en fantastisk middag med bland annat hemrökta räkor... mums!
Härlig grillkväll hos fina vännerna Kicki och Björn som flyttat till Blackeberg. Lite nostalgisk att komma dit eftersom jag jobbade där som kontorschef för Handelsbanken i drygt två år, 2008 - 2010.
En annan som flyttat är Annica som bor i fin lägenhet på Kungsholmen. Vi har varit "grannar" i Duvbo, Jakob och Amanda har gått i samma klass sedan 1:an och vi har gjort mycket roligt tillsammans genom åren, från gemensamma adventsfiranden med kransbindning, salsadanskurs till lyxkryssning i Karibien. Vi fick ytterligare minnen den här kvällen eftersom vi försökte oss på att montera IKEAskåp MED utdragbara lådor. Det var nog tur att Jakob var hemma!
Midsommarfirandet gjorde jag tillsammans hos mysiga familjen Pierre. Carin är en "gammal" vän från högstadietiden och en av mina allra närmaste vänner som jag alltid uppskattar att träffa. De har gjort iordning ett femstjärnigt ställe av sitt hem med både pool och bastu. Precis vad jag behövde efter att ha legat i migrän dagarna innan...
Långa sköna skogspromenader gillar vi båda... Här har vi tagit med stavar också!
Sundbyberg har verkligen ryckt upp sig de senaste åren och stora etablerade företag som bland annat Swedbank och SEB har nu sina huvudkontor där, nya fina bostadsområden har byggts och den coola fabriksbyggnaden "Signalfabriken" har tagits tillvara med både affärer och mysiga restauranger.

Nu får innerstadstjejerna finna sig i att åka ut till "mitt" Sumpan för aw. Här har vi en trevlig kväll med härliga vänner som från början skulle vara en träff med syrran...

Nu senast träffade jag min tvillingsjäl Karin och vi träffades först på ett glas på hennes mysiga balkong (där solen alltid skiner) med utsikt. Sedan begav vi oss också till mysiga The Public och vi njöt av en jättetrevlig kväll tillsammans. Våra vägar korsades, förutom att Jenny och Matilda gått i samma klass, på "riktigt" på ett flygplan till Nairobi där båda våra tjejer under gymnasietiden läste på Svenska Skolan. Snacka om att vi "hittade" varandra!
Innan jag lämnade landet för den här gången fick jag även besök av Peter, Eva och lilla söta Jack. De kom över på ett glas...

Herregud vad det är mysigt med dessa små!

Gjorde även ett besök på min gamla arbetsplats i Handelsbanken. Riktigt roligt att träffa kollegor och spännande att uppdateras med nyheter från banken... Det verkar hända en hel del, men jag behöver ju inte fundera på det för jag är tjänstledig ytterligare ett år. Jag studerar ju och har nu ett långt skönt sommarlov!
Mitt härliga Sommarlov.... Några veckor till ska jag fortsätta träffa goda vänner, leva ett skönt liv här och bara njuta av den svenska fina sommaren! Jag önskar att du kan göra detsamma var du än befinner dig i världen! Trevlig Sommar och idag har vi en helt underbar sommardag i Duvbo!