Bästis, bokklubb och vardagsliv!

Den här dagen önskar jag att jag varit på en annan plats på jorden...Antingen skulle jag velat vara hos min bästa vän Eva i Nairobi som fyller år idag. Jag saknar våra härliga samtal och Evas skratt... Massa Grattiskramar, kärlek och glädje önskar jag dig!
Eller också skulle jag vilja vara på Langkawi där vi har hela bokklubbsgänget. Anki har ett underbart hus där och har i år igen bjudit in de två bokklubbarna vi har här i Kuala Lumpur. Jag åkte inte med, eftersom jag och Hans åker till Gilliöarna (Lombok) i Indonesien imorgon... Det ser jag förstås fram emot! I förra veckan hade vår bokklubb en trevlig middag där jag och Eva var värdinnor och stod för maten. Några plöjer böcker och har med sig ett mindre bibliotek, medan jag själv mest läser kurslitteratur numera... På tal om skolan kan jag berätta att jag bara har en inlämningsuppgift kvar innan jag får sommarlov den 8 juni  :-)
Idag är jag hemmavid. Det är en varm och solig dag... Jag väntar in en kille som ska komma hit och titta på hur de kan göra stuprören rena från blad och skräp och en annan kille som ska komma hit och bespruta trädgården och inomhus (runt rummens alla väggar), så vi slipper skadeinsekter, myror, mygg m m. Det skulle bli ett "zoo" här om vi inte håller efter med månatlig "Antipestcontrol"...
Helgen har varit toppen med förutom middag och partaj, mycket sportaktiviteter. På lördagen hade vi två timmars golfträning hos Rick (från Australien) som kan det här med golf. På söndagen hade vi sedan tennisträning med duktiga Kou (från Myanmar) och det var galet jobbigt...Jag har dock glömt hur roligt det är med tennis! Som Hans sa; "Tennis är ju nästan roligare än golf". Nu blir det till att köpa nya racketar. Vår tränare tyckte nog att det var dags. De har väl tjugo år på nacken... Man är inte purung på utsidan, men inuti mår och känner jag mig som tjugonio... I Love Life!

Poolparty

Susann och Gordon bjöd in till poolparty/bbq igår. Vi skulle träffas redan vid fyra, men som alla eftermiddagar (nästan) spöregnade det. En timme senare klarnade det upp och vi kunde samlas. En mysig kväll med fest, sång, vin, dans, lekar (Funny Bunny såklart när jag ordnar) och bad i deras fina hem. Låg på luftmadrassen i poolen och tittade på stjärnorna i den varma natten... Ett minnesvärt "moment" för min del! Kram på er!
Tänk att Björn och Ulrika firade trettio år sedan de träffades...Stort Grattis! Jag också Hans firar snart också:-)
Härlig kväll!

Rekord?

Vilken mysdag vi tjejer hade igår. Jag började min dag på samma sätt som nästan alla dagar nämligen med att simma 1000 meter i poolen. Sedan möttes vi upp på 1Utama, Sydostasiens största shoppingcenter och världens fjärde största med över 700 butiker (sex våningar och två byggnader). Det är mitt "hemmacenter" eftersom det ligger nära. Lite shopping på HM och Forever21 och det blev bland annat två nya bikinis. Vi åt lunch, åkte vidare till Bangsar Village för att fortsätta vår "girlyday" med pedikyr och manikyr. Mötte sedan upp på WIP för en aw och middag med Hans och många andra... Vi slog nästan rekord med sexton vid bordet... Idag väntar poolparty med knytisbbq hos Susann och Gordon... Håll tummarna för att vi slipper regnet i eftermiddag...Trevlig helg på er!
Vår härliga pool och mitt andra "hem"!

Topp 4 av 800 sökande

Det är en oerhört tuff konkurrens för ett sommarjobb på Ericssons HR Direktavdelning, men Matilda lyckades... Eftersom hon är klar om några veckor med sin HR- utbildning känns det förstås helt fantastiskt. Efter CV, flera intervjuer och referenser stod det klart att hon var en av de fyra. Grattis Matilda och Grattis till Ericsson! Hon gör sällan något halvdant och i vår har hon kört Bootcamp och LCHF och resultatet efter tre månader är fantastisk. Det går bra nu...

Manligt och kvinnligt...

Vå åkte ju morgonplanet till Kuala Terrangganu, där sedan färjan ut till Redang, den vackra ön utanför östkusten utgick från. Vi hann inte mer än sätta oss så njöt jag av att slöläsa, bläddra i en av alla de Ameliatidningar som jag fick av Eva Järnemar (Tack Eva!) senast vi sågs. Hans tar upp sin "padda" där han har allt som han tycker är viktigt d v s e-böcker, ljudböcker och ... SPEL. Inte vilka spel som helst utan ett båtspel som gör att han "kör" med paddan i luften. Själv hade jag tänkt att vi skulle läsa igenom det där testet "Om vi passar ihop"... Det blev aldrig så vi gick igenom det...av förklarliga skäl.
Vi är nog båda lite barnsliga...Fast (ibland) på helt olika sätt!

Kulturkväll

Jersey Boys, den amerikanska mycket prisbelönta musikalen skulle sätta upp några föreställningar på Istana Budaya, Kuala Lumpurs opera/konserthus. Det ville jag såklart gå på, men biljetterna var svindyra. Det innebar längst upp men dock inga pelare... Musiken, dansen, rekvisitan och storyn var det inga problem att följa, men jag får nog ta en titt i programmet för att få en bild av deras ansikten. Det är alltid underhållande med musikal även om jag måste erkänna att jag sett bättre. Det var helt enkelt för lite dans och tjejer på scen för min smak. "Hair" på Broadway i New York var en upplevelse då hela 70-talsensemblen stundvis var nakna och lyckades skapa en fantastisk stämning då hela publiken stod upp och dansade....Eller när vi i London såg "We will rock you" med en grym repertoar av Queenlåtar, eller när vi såg "Björn och Bennys uppsättning av Kristina från Duvemåla" på Cirkus i Stockholm med de vackraste sångerna "När guld blir till sand" och "Du måste finnas".
Jag och Ullis var förväntansfulla och har klätt upp oss inför kvällen! Dresscode gäller även här!

Kuala Terrangganu

Färjan gick redan klockan tolv från Redang och vårt plan tillbaka till KL gick inte förrän åtta på kvällen. Vad skulle vi göra hela dagen i Kuala Terrangganu? Den staden  överträffade alla våra förväntningar. Chinatown hade massa fina byggnader i olika pastellfärger och den lokala marknaden bjöd oss på många nya intryck. De matvarorna (förutom frukten) de sålde där har jag aldrig sett förut någonstans... Vi blev upphämtade vid färjan, körda till Resortets kontor där vi fick lämna våra väskor för att några timmar senare transporteras till flyget. Vi blev väldigt glatt överraskade över deras mottagande .
Hans hittade sin favoritbutik med fiskegrejor... Kastspö för en femtiolapp!
Själv fascineradels jag av alla trånga mysiga gränder som de gjort iordning i utbildningssyfte. Någon gränd handlade om världens sju nya underverk (Kinesiska Muren, Taj Mahal, Kollosseum, Staden Petra i Jordanien, Jesusstatyn i Rio, Machu Picchu och Chichén Itzá), en annan om alla Malaysias regenter genom tiderna och en tredje hyllar sköldpaddan!
Marknaden
Det var dags att säga farväl till Redang. En härlig helg i ett litet paradis så nära från oss i Kuala Lumpur... Finns massa underbara ställen som man kan åka till över helgen. Som en helgtripp till vårt lantställe i Flen ungefär..

Redang Island

Jag och Hans åkte ut över helgen till paradisön Redang som ligger utanför östkusten. Vi flög en timme, blev upphämtade av en chaufför som körde oss till färjeläget i Kuala Terrangganu där vi sedan åkte ut med färja i 1 1/2 timme till "Paradise", eller vad tycker ni. Fotografierna talar ju för sig själv. Vi hade en toppenhelg då vi gick barfota överallt, tog långa strandpromenader, låg timmar i hängmattan, åkte ut med båt,  snorklade och såg massor med stim, färgglada fiskar och en fullvuxen 2 meters haj (!), firade Hans födelsedag, drack goda paraplydrinkar, var som tonåringar igen, hoppade och dansade på stranden till livemusik,  surrade och skrattade med varandra och goda vännerna Nina och Dan och som pricken över i:et stod jag spagat...Jag har faktiskt bildbevis (hahaha...för annars skulle jag inte tro det själv) och "tävlingslusten" går (fortfarande) igång då jag blir utmanad!!!

Långa härliga promenader på den vita, finkorniga stranden...
Fina strandbilder...
Sköna timmar i hängmattan...
Ett enda litet moln och längst upp kunde man urskilja ett "hjärta"... Fint va!
Avundsjuka fick vi titta på då de skulle ut på dykning. Meningen var att vi också skulle ut, men huvudvärk satte stopp för det!
Istället åkte vi ut på snorkelutflykt med "alla andra"... Väldigt många lokala malayer, kineser och indier hade också hittat hit. De snorklar gärna... Strandlivet är inget som intresserar asiater!
En och annan paraplydrink lyxade vi till med...
Trevliga familjen Haglund som också bor i KL "hängde" vi också en hel del med...
Fanns det inget som var mindre bra undrar ni säkert? Jo, maten...Allinclusivepaket där alla måltider ingår var verkligen ett nedköp. Här visar jag bild på frukosten med gamla ägg och kall mat! Långt ifrån den standard Sverige (och alla andra ställen jag varit på) har på sina hotellfrukostar...
Mysiga kvällar med liveband på tre ställen och DJ på ett...
Och slutligen visar jag här bildbeviset... (Halvdålig bild!)
 Tack för en underbar helg och kram på er!

Glad Påsk!

Påskfirandet i Malaysia ser lite annorlunda ut. Påsken, vår kristna högtid firas inte här, inga röda dagar, inga påskkärringar, inga påskfjädrar, inget påskris och långt från familjen. Vi saknade våra barn mycket och även vår släkt uppe i Umeå. Påsken är ju en stor familjehögtid och en stark tradition att samlas kring. Istället firade jag med en påsklunch på Skärtorsdagen tillsammans med min "familj" här. Swea-tjejerna hade samlats hemma i Ulrikas fantastiska penthouse på 38: våningen. Vi hade knytkalas och alla drygt trettio tjejer hade med sig någon påskrätt. Själv hade jag gjort Janssons frestelse. Det var ett underbart smörgåsbord med massa svenska delikatesser och inte mycket som saknades...men som vanligt är det "Gubbröran" och laxen som är mina favoriter. Jag och Hans firade Påsken med en semesterdag i fredags och åkte på en resa till underbara Redang...

Lite (eller mycket för min del) shopping blev det också, Anki säljer snygga egentillverkade halsband och armband!

Vardagsmys!

Hans åkte till Mumbai i Indien för att jobba där några dagar. Vi pratade precis med varandra och jag som aldrig varit där är jättenyfiken på landet. Mumbai är dock mycket luftförorenat... Här har vi haft en period med riktigt bra luft, men vi har vattenransonering. Det innebär att vi har vatten två dagar, utan två dagar o s v. Tänk, det är sådant man tar för givet att när man vrider på kranen ska det komma vatten... Veckan har börjat bra!Jag åkte över till Ullis igår och vi hade skönt poolhäng med skön och välbehövlig dusch...
Idag träffades vi tjejer för lite tisdagsgolf och idag vet ni gick det riktigt braaa...Så galet roligt det är med golf!!!
Doris är stolt över sitt Canada och har hon det inte på sina covers eller golfhandduken har hon det på kepsen!
Med Susann är det stil och matchat rakt igenom...Här har hon ceriserosa kjol, ceriserosa strumpor, ceriserosa boll och... ceriserosa peg! Doris är inte sämre...Hon har fem (!) olika golfskor... Mina golfkompisar är snygga tjejer!

Mysig helg!

I fredags mötte vi upp på WIP för aw och middag tillsammans med några Sweatjejer och deras män. Kul att träffa lite "nya" människor Ibland också. Det är så enkelt att umgås här...Det är varmt och skönt, äta på restaurang är billigt och "alla" är vi i samma situation d v s långt från anhöriga och "gamla" vänner. Det gör att vi försöker ta hand om varandra så gott det går...

Fick en fin inbjudan av Olivia (Susann och Gordons dotter) som går ut gymnasiet och då blir det graduation och middag i slutet av maj.
 Här har vi fredagsgänget sim var med senast.
 I lördags spelade jag och Hans en golfrunda. Sedan tog vi taxi in till stan för att shoppa, ta ett glas vin, gå ut och äta på "Pampas" på Changkat och avsluta en mysig dag och kväll tillsammans med en Daiquiri på Havanna! Jag älskar gatulivet här och KL har en brokig men härlig skara med människor från jordens alla hörn. Det som är riktigt beklämmande är tyvärr alla de prostituerade som intar gatorna på småtimmarna...
Världens godaste Daiquiri!
På söndagen spelade vi golf med Susann och Gordon. Jag behöver en golftränare NU för nu är jag desperat! Och jag som har nya klubbor borde ju spela bra...Ja, golfbagen är inte ny utan där kör vi "antique style", men de är kult...
Efter golfrundan tog jag fram canvasduken, oljefärgerna, penslar med mera. Trodde nog att jag skulle måla mycket när jag skulle få massa fritid, men jag har inte riktigt kommit igång tidigare... Idag försvann timmarna... Det är roligt och det passade ju bra eftersom Hans ändå åkte till Mumbai, Indien idag. Här ser ni mitt "konstverk" och jag vill förtydliga att jag aldrig utgett mig för att vara någon konstnär...Men oj vad det är roligt att leka med färger...

Jä...a skitsport!

- Det går iiiinte braaa... Punkt....Slut! Hans börjar skratta hysteriskt när han förstår att han ställt för många analyserande frågor om mitt för dagen bedrövliga golfspel."Jag tror inte att du tar i när du slår"! Det var droppen...
Dagens golfspel på fina Valencia bara 500 meter från vårt hus....
Vi avslutade golfen med en lunch på klubbrestaurangen!

Fun! Fun! Fun!

Ivriga och förväntansfulla var vi alla tio Sweatjejer som idag samlades hos Susann för att göra blomsterarrangemang. Susann hade köpt ihop hinkvis med blomma och blader för oss att välja bland. Vi gjorde en fin grupp med rosor, krysantemum och gerbera och ett påskalster där vi kunde välja fritt.... Fantastiskt roligt och skaparivern var stor hos oss alla. Tänker tillbaka på alla mysiga och roliga 1:a adventpyssel vi haft under mer än tio år i Duvbo då åtta grannfamiljer samlades hemma hos Jim och Annica för att binda vackra julkransar och göra fina julgrupper. Mammorna (oftast) och barnen pysslade, medan papporna passade upp och gjorde middagen. Ett år tog vi det till och med till nästa nivå och sålde på julmässan... Vilken fin tradition vi hade!
Dagens skapelse!
Fint material att jobba med.
 Här får vi en genomgång av Susann som gjort ett fantastiskt jobb för att ordna en superdag för oss alla! Tusen tack! Här ser vi "fröken" som ger oss värdefulla tips!
I "hemmiljön" blev de såhär fina! Min påskgrupp med
fina vaktelägg!

Skön morgon!

Vaknade tidigt som jag alltid gör numera och det är härligt! Trodde aldrig att jag skulle bli morgonpigg, men det kanske är en av fördelarna med att bli äldre...Vaknar man tidigt så hinner man ju med så mycket också, eller vad sägs om golf 9 hål, yogapass och simning innan tolv :-) Det är en ljuvlig och solig dag idag... Jag tänker fortsätta min sköna dag med färskpressad apelsinjuice, poolhäng och att läsa en modetidning och lite Viveca Sten...

La Dolce Vita!

I fredags mötte vi upp med ett gäng vänner, gamla och nya var James och Karen (för oss). Mysig middag tillsammans!
På lördagen åkte jag och Hans till Moritz Wellness för att få ansiktsbehandling. Det var första gången för Hans, men inte sista gången... Nästan tre timmar senare var vi färdiga och hyn var soft som en barnstjärt.
Lördagkväll hade vi bestämt oss för att åka till helikopterplattan för Ullis och Peter hade aldrig varit där. När vi kom dit hade de stängt igen för det regande och åskade och då ska man nog undvika tak på 36:e våningen...Vi stannade istället i baren på 34:e...
Regnet det bara öser ner, men vi springer till Hakka där vi bokat kvällens middag. En kinesisk restaurang som alltid är fullbokad. Ett mycket populärt lördagsnöje bland framförallt kineserna. Vi hade bord för tolv och som vanligt riktigt trevligt!

Vi går sedan vidare på en liten pubrunda i Pavillion och tro det eller ej, men vi var de sista ute den här natten och stängde Pavillion. Ja, någon ska ju göra det också... Söndagen vill jag helst inte prata om, men Hans spelade både golf och tränade några timmar med bandet. Själv har jag precis skickat in min hemtenta och månadens uppgift som "Rekryterare" till skolan. Vilken skön känsla det är! Ny vecka nu och massa nya möjligheter...För visst är livet "La Dolce Vita"!

Fredag igen!

Den här veckan har allt fokus legat på studierna. Jag har ställt in allt och till och med tisdagsgolfen. Men nu tar jag helg... Och möter upp Hans och de andra i Bangsar. Jag har en sådan där skön fredagsfeeling och känner känslan när man stängde ned datorn på banken i Sverige på fredagen och kände sig ganska nöjd med veckan (för det mesta) och skyndade sig hem till familjen, lagade något gott och det där goda glaset vin! Nu slår jag igen böckerna...Och vinet har jag redan börjat sippa på. Trevlig helg på er!

Saknar er...

Det är den enda nackdelen (som jag kan komma på) med att bo utomlands... Att vara så långt ifrån "nära och kära" när man bor såhär. Syskonbarnen växer mycket på 10 månader och man missar deras vardag, deras finurliga tankar och deras glädje och kärlek. Javisst kan man FB och Skype och tack och lov för det, men jag säger som mitt syskonbarn Alfred när han saknar vår Ceasar mycket "Det är inte samma sak, man känner ju inte pälsen"... Söt! Sedan saknar jag såklart kära mamma och mina syskon, våra bästa finaste barn (Amanda träffade jag i augusti och Matilda i december) och många av er goa vänner! Ser fram emot i sommar då jag/vi förhoppningsvis hinner träffas! Stor varm kram till Dig och tack, för att just Du finns i mitt liv!

Många härliga sommarbilder från vårt Bettness strax utanför Umeå! (Många av fotona har jag knyckt av Bettan, tack!)
Min mamma, syskon och syskonbarn!

Käraste barn...
...och finaste bästa vännen Eva som får symbolisera er alla goa vänner därute! Kram på er och en extra kram till Eva med familj som nu flyttar "hem" från sammanlagt nästan fem år i Nairobi. Varmt lycka till önskar jag er!

Inget aprilskämt!

Igår fick vi ett riktigt oväder med åska, regn och STARK vind...Orkanvarning om jag får bedöma. Jag sitter och tittar ut genom fönstret och förundras över vädrets makter när jag ser ett av våra träd lutande mot planket. Ohhh, nu gällde det att agera snabbt! Ringde vår underbara "Maintenance" som skickade hit fem personer inom fem minuter. Deras teknik var imponerande...De band det "lösa" trädet i rep runt de träd som stod runtomkring och sedan klättrade en av killarna upp...barfota ...på stammen... i vertikal riktning ca 12 -15 meter upp på ett angränsande träd medan två av killarna stod på marken och "höll i" trädet. Det såg helt livsfarligt ut, men det här var inte första gången de gjorde detta...Och jag kunde gå och lägga mig och sova gott inatt!