Studentskiva!

Nu var det Olivias tur att ta studenten nu när hon fullgjort sina tolv skolår på den amerikanska skolan ISKL (International School Kuala Lumpur). Vi var bjudna till Susann och Gordon på lunch hemma hos dom innan det var dags att åka till Royal Chulan Hotell där ceremonin skulle hållas..140 förväntasfulla studenter från jordens alla hörn var klädda i platt mössa med en "tassel" och marinblå gown. Jag kom på mig själv om att ibland drömma mig bort eftersom ceremonin påminde mig om min egen Graduation när jag som sextonåring var utbytesstudent i Albuquerque, New Mexico... Efter den trevliga tvåtimmarsceremonin med massa fina tal till studenter söm utmärkt sig lite extra måste jag säga att jag blev lite glatt förvånad att det inte bara var resultatet som var i fokus i skolan utan också kamratskap, hänsyn, omtanke ( om både sig själv och andra), glädjespridare m m fick stor plats. Det känns viktigt att det betonas när vi lever i ett samhälle där "Jaget" tar stor plats...

Söta Olivia som med kommer att läsa vidare i Bournemoth England (Architecture and Interior Design). Olivia hade en blandning av både den amerikanska och den svenska med studenthatt, plakat med foto och blommor och nallar som vi hängde på henne Jag önskar dig all lycka i framtiden!
Tusen tack för att vi fick vara med och dela den här högtidsstunden med er... Hela dagen kändes grym och avslutningen med studentmiddag i den stora hallen på Royal Chulan Hotell var magnifik!
Här har var och en fått sitt diplom. Flyttat "tasseln" till vänstra sidan, ballongerna sänktes från taket och mössorna kunde äntligen kastas... "Sjungom studentens lyckliga dag..." och frihets- och "duktighet"känslan är garanterat lika stor oavsett om du avslutar High School i Kuala Lumpur eller Gymnasieskolan i Sverige.

Boracay - Vårt semesterparadis!

Tjugo år senare skulle vi återvända till "vårt" Boracay. Vi förälskade oss i den lilla ön i Filippinerna som på den tiden varken hade elektricitet, vägar eller bilar. Oj, vad det hade förändrats...Men vad förändras inte på tjugo år. Det var ju dumt att tro något annat, men nu mötte vi ett Boracay som var exploaterat och med väldigt mycket turister (mest lokala och kineser) och det har nog blivit Asiens Cran Canaria. Naturen är dock densamma... Det är fina stränder runtom och vattnet är helt fantastiskt! Maten är toppen, det är billigt och människorna är väldigt serviceminded och trevliga. Våra planer grusades dock av att Hans inte kunde komma med, eftersom han var tvungen att åka till Dallas i USA och jobba en vecka, men jag hade ju sällskap ändå...

Här är vi nu hela goa gänget på paradisstranden PUKA dit man bara kommer sig (än så länge) endast med båt. Jag tycker att vi ser ut som ett gäng "Robinsondeltagare"... Skillnaden är att ingen blir utröstad...
I april startade AirAsia direktflyg till Kalipo, men det var en ganska lång resa ändå. Fyra timmar med flyg, 1 1/2 timme med taxi, färjebåt 20 min till ön Boracay och slutligen en taxi till Resorten. Det gick dock ingen nöd på oss!

Här är vi på väg... äntligen!

Här är vi nu framme vid vårt "hem" i fem nätter, "Boracay Beach Resort" och våra bungalows var byggda i bambu och på verandan fanns en skön hängmatta att vila i. Förra gången vi var här hade vi en tvååring och en fyraåring med oss och jag minns hur Matilda gungade Amanda i hängmattan med sådan fart så hon skrek av skräck!!!
 Här avnjuter vi vår frukost och läget är nästan oslagbart...
 ...Och förstå vad skönt att få läsa "vanliga" böcker igen..
Långa härliga promenader och lite löpning. White Beach är nog cirka 3-4 km lång.
Riktig semester har jag när jag kan gå barfota överallt och få "Sand mellan tårna"!
Sköna dagar i solen med en god bok och massa massage...

...eller titta ut över alla båtar och det vackra vattnet som även här är "femtio nyanser av blått"!

En plats på jorden där romantiken defintivt flödar och var kan det finnas en bättre plats än här på stranden för ett frieri. Vi bevittnade ett kinesiskt par bredvid oss där han bad om hennes hand... Med ett helt gäng båtar där det på seglen står "Will", "You", "Marry", "Me", "EE Ven"? Det kallar jag klass och stil!

Fina Ullis och Peter!
Vi chartrade en båt en dag för att komma ut och få snorkla lite och besöka en riktig paradisstrand som ligger på ön, men fortfarande tar man sig bara dit med båt och det sätter såklart prägel på det fina strandområdet.

Vår båt för dagen.
 Mitt ute i ingenstans dyker den här "glassbåten" upp (nedre högra hörnet)...
 Här är vi framme vid PUKA-stranden, där vi förutom strand och bad tog en öl och "handlade" lite.

Sista kvällen åkte vi sedan över med segelbåt i solnedgången till Boatstation 3 där Susann och Gordon bodde för en gemensam middag på deras resort La Camilia. Helt underbar himmel och riktigt mysig tur!
 De allra flesta var dock kvar på land.
 De vackra solnedgångarna var precis som jag minns dom... De gjorde mig verkligen inte besviken!
 Kvällarna träffades vi alla för goda middagar och samkväm...
Härligt med segling!
...och snorkling.
På det här hoppfulla sättet säger jag tack för den här gången till Boracay och våra goa vänner som bidrog till att göra min resa hit både avkopplande, spännande, rolig och lite äventyrlig. Jag hoppas få med mig min kära Hans nästa gång...

Coffeemorning

Inför sommaren då många åker hem på semester eller lämnar oss för gott samlades många Swea-tjejer hemma hos Eva i sitt mysiga Condo "Seni" som betyder konst. Alltid lika trevligt att träffa de övriga svenska tjejerna och vi är ett väldigt trevligt gäng som bryr sig om varandra. Trevlig Sommar på er alla och själv åker jag till Stockholm den 1 juni, men innan dess ska jag hinna med en fredag - onsdag semesterresa till Boracay på Filippinerna med Ullis och Peter, Susann och Gordon och Tarja och Gary. Hans var tyvärr tvungen att åka till Dallas där han håller i en viktig vecka för ett sextiotal Ericssonchefer. Väldigt tråkigt, men men... That is life!

Fina "Seniområdet"
 Värdinnan Eva med söta sonen Hector
 Swea-tjejerna
Swea KL:s egen "guldklimp" Anki fick ta emot 50-årspresent och jag är riktigt ledsen att vi missar hennes kalas på lördag. Massa Grattis från oss!
Efter coffeemorningen gick jag med Eva hem på lunch. Hon har två bedårande små tjejer, Agnes och Siri. Siri är en sådan go tjej och hon tyckte nog att jag var lite udda som inte sett "Frozen"... Hon hade Frozenfilmvisning och berättade att skurken heter Hans. Min man heter Hans. "Jamen han är ingen skurk" säger söta Siri! Så är det ju förstås...

Reunion

Three months after... We all gather again. This time we are in Publika having a nice and joyful dinner together chatting and laughing about what has happened during these past months. We shared the most fantastic trip going together from Kuala Lumpur to Phnom Penh, Cambodia building houses for the very poor families out on the countryside. We have shared a beautiful experience that will be memorable for the rest of our lives not only in our hearts, but also for the families in Cambodia. It is hard to put words on such an experience...But we changed life for 17 families...W saw the very touching faces of fathers, mothers and children when we handed over the houses to them. I am so very thankful that I have been part of it!

What a beautiful group of people from all over the world gathering because we all had a hope that we could make a difference... for someone!

Överraskningar!

Det är det bästa som finns när man får en hint om var födelsedagen ska firas och vi kan förbereda en liten kupp... I like! Dan (Ninas man) fyllde 55 år igår och de skulle ha stillsam familjemiddag på restaurang Leonardo i Bankung.... Vi fick nys om detta och jag bokade i största hemlighet ett tiobord bredvid. Eftersom Dan har stort intresse för cylindrar och äger en HD bestämde vi oss för att klä ut oss till coola rockiga brudar. Svart skinnklänning och hård makeup fixade looken och nog bor det en liten "Hard Rocker" i oss alla! Vi hade champagneballong, presenter och "snygga" glasögon till Dan när vi med pannlock och visselpipor gjorde entré vid det stillsamma bordet... Man har inte roligare än man gör sig och lite "stök" ska det väl ändå vara när man fyller år...
Vi bara förbereder oss...
Alla vi damer ville såklart passa på att kramas med den stilige jubilaren!
Lite hemlig är han allt Dan, men nu var det dags att ta tempen i "heta stolen" med mmmmmig!
Hela goa gänget och tusen tack till er alla för en toppenkväll...
...och extra tack till fina gästvänliga familjen Haglund som gjorde den här kvällen möjlig!

Mitt Sommarlov!

"Mitt sommarlov/Vad jätteskönt mitt sommarlov ska bli/Då är man ledig hela långa dan..." Ja, nu kan jag slappna av för jag har skickat in min sista hemtenta för den här terminen... Det känns helt underbart, sådär som det känns när man jobbat sista dagen inför sommarsemestern... Mycket skön känsla! Jag åkte genast och belönade mig med lite shopping och en fika hos Nina. Nina läser ju samma som mig, men är ett år före och bara dagar från examen. Det har varit stundvis ganska slitigt det här året, men resultaten har varit strålande och det motiverar såklart! Hans åkte till Dallas en vecka i söndags så det blir inget firande med honom...

Här ser ni min shopping, plånbok och fina Ballerinas i pytonormskinn!

Alla farväl!

Det är absolut myntets baksida när man bor utomlands...Alla dessa farväl! I sommar är det sex Sweatjejer som lämnar oss, fem åker tillbaka till Sverige och en, Ulrika åker med familjen till Seoul i Sydkorea. Idag var vi ett stort svenskt tjejgäng som samlats för en avskedslunch tillsammans på mysiga "Samira Asean Palace". Lycka till önskar jag er alla och ni kommer att vara saknade! Varm kram!
Kramkalas och presentutdelning!
Eva och Ulrika lämnar...
... Och det gör också Eva, Maria, Helen och Lotta!
 Det är tur att några av oss blir kvar till hösten iallafall!

Barnhemsbarn

Dessa fina barn var idag på utflykt till våra grannar Felicier och Giancarlos underbara hem. Barnen som har en helt annan vardag och ofta kommer från "abused homes" fick en dag med glädje, poollek, den nationella lunchrätten Nasi Lemak (ris, friterad kyckling, halva kokt ägg, jordnötter, minifiskar och sambalröra), glass, chips och massa sötsaker. Ricecrispiestårta och chokladbollar var mitt bidrag. Jag kände mig lycklig över att få dela den här stunden tillsammans med gästvänliga Felicier och hennes familj och de överlyckliga barnen!
Här ser vi de vuxna som gjorde den här dagen möjlig för alla glada barn.
Giancarlos som är italienare var inte sen på att bjuda på riktiga delikatesser som Serranoskinka från Spanien, Salami från Italien och direktimporterade vinflaskor från deras vinkällare med över femtusen flaskor vin från Italien. De är generösa mot alla oavsett och de har båda stora hjärtan...

Försommarmiddag

"Du ska inte tro det blir sommar ifall inte nån sätter fart..."
Swea har som tradition att samla alla Sweor med respektive inför sommaren. Sommarmånaderna är en tid då Kuala Lumpur avfolkas på just Sweor antingen på grund av att många kontrakt tar slut och många åker vidare till Sverige eller nya spännande platser i vår värld. Men också för att den sköna fina tiden i Sverige gör sig påmind och sommaren i Sverige är en tid på året som iallafall inte jag vill missa... Swea är en organisation för just svenska kvinnor som talar svenska och Swea blir för många av oss ett substitut för "familj och vänner" när man bor utomlands. Det är dock bara "min" familj för Hans och de övriga killarna träffar inte Swea annat än två gånger per år, vid höstens "Kräftskiva" eller vid vårens "Försommarmiddag". Igår samlades ett femiotal glada svenska Expats för att inta en god trerätters middag på den italienska restaurangen La Scala inne i centrala Kuala Lumpur med Petronas Twin Towers som granne. Vi skålade in sommaren och vi önskade alla varandra lycka till oavsett vilken riktning var och ens "resa" skulle bära härnäst! Tusen tack till alla i Swea som lägger ned sin själ i att ordna och fixa så att vi alla känner samhörigheten och har "familjen" att komma tillbaka till i höst! Trevlig Sommar till er alla!
Sommarfina var vi ikväll!

Tjejkväll!

Anne hade bjudit hem oss till hennes underbara våning på 450 m2 som har en fantastisk utsikt. Kuala Lumpur har en otroligt fin Skyline med Twin Towers och TVtornet som tronar staden. Vi började alltså med lite förfest innan vi åkte till Havana och Changkat, där de har världens godaste Daiquiris! Ullis valde att stanna hemma och Abbe (min kollega från Handelsbanken) mötte upp oss i stan.
Värdinnan Anne som bland annat bjöd på en mumsig räkrulle.
Här är vi på Havana och vi har nu fått våra härliga drinkar!
Kvällen/natten fortsatte på Changkat21, ett uteställe där vi äntligen fick dansa! En kul kväll tillsammans med ett trevligt gäng, men tyvärr gav kvällen bitter eftersmak så till kvällens "Försommarmiddag" med Swea kör jag! Trevlig helg på er!

Härliga barn!

Alltför sällan numera träffar jag barn, men förra veckan var ett undantag... De är så fulla av liv och glädje! Jenny kom över med sin underbara dotter Kajsa 4 1/2 år. Vi fikade citronkladdkaka (min nya favorit) och Jennys goda hembakade bröd och vi lekte tricks med Ceasar. Han visade hur han kan sitta, ligga, rulla runt, "pang", krypa, "give me five", godis på nosen som han fångar, gömma hundgodis som han får söka m m. Jenny funderar på att flytta och vi åkte runt och tittade på området Valencia. Det är området bredvid med 1200 hus, golfbana, mammorna är hemma, många barn och där det bor många västerlänningar. Vårt område är istället för businesspeople med högt uppsatta jobb och området saknar vardagsliv på dagtid. Så nära, men så totalt olika! Jenny blev förtjust i Valencia, men Kajsa hade en annan lösning "Kajsa undrade när vi ska flytta hem till dig (det fanns ju så många sovrum)! Hon säger att hon kommit på ett nytt gömställe där hunden ALDRIG kommer att hitta det!" Härliga goa tjejen!
I fredags var vi medbjudna av Susann till ISKL (International School Kuala Lumpur) på Gatsbymusikal med mycket dans och där Frida, 14 år var med och dansade i showen. Det var en bra show med många (halsbrytande) lyft och Frida var jätteduktig! Vi, jag och Tarja m fl hade också anammat kvällens tema, Gatsby! Tack för en trevlig föreställning Frida!

Ledig dag!

Idag firar vi Wesak Day som är Buddhisternas största högtid. Gautama Buddhas födelse, bortgång och spirit firas med blommor, rökelser och offergåvor vid offeraltare som syns lite varstans i trädgårdarna. Vi själva firar med en skön hemmadag... Och tänder såklart ett ljus för vår Buddha! Happy Wesak Day!
Igår åkte vi in till Bangsar Village för att hämta våra nya tennisracketar som nu var strängade och klara och köpa nya tennisskor. Idag började vi vår dag med lite tennisträning. Laddad som bara den och då händer det som inte får hända...Det smällde till i vadmuskeln... Det blir till att vila framöver...
 ...Men det påverkade tack och lov inte min simträning.
På eftermiddagen samlades killarna hemma hos oss med förstärkare, gitarrer, mikrofoner och trumset. Det var dags för WIP bandet att öva öva öva... Det lät riktigt bra kan jag ju meddela trots att bandets frontkille och sångare Peter är bortrest!
Vi passerade en djuraffär igår där småvalparna förvarades i små små små burar och det stank i affären. Valparna fick göra sina behov i buren. Det fanns en Golden som hade en lite större bur, men den bad oss att få komma med hem. Det var så hjärtskärande att lämna den... 3 000 kronor kostade den!
Kanske dags att Ceasar ska få ett syskon... Så himla söt! Vi avslutade en mysig kväll i Bangsar med god middag på Buffalo.

Helgtripp

Vår "tisdagsgolf" utvecklades den här helgen till en weekend i Port Dickson med våra killar. Port Dickson ligger dryga timmen med bil från KL, mot västkusten. Helt underbart att få komma dit och andas havsluft och känna sanden mellan tårna... Men vi hade inte åkt hit för beachlife utan bilarna var packade med golfbagar. Jag hade den här helgen bokat in oss på två olika golfbanor (Thistle Golf och Port Dickson Golf & Country) och boende på mysiga Avillion.
Tisdagsgolfgänget! Här är jag tillsammans med  Susann och Doris (tyvärr var Joanna och Gary inte med)!
Första dagen spelade vi Greensome med alla sex!!!! Det går nog bara här... Greensome spelas i lag då båda slår ut och sedan vartannat slag till bollen går i det lilla runda hålet... Varje par teamade upp och vi spelade alla bra golf. Jag och Hans hade en sådan där dag när allt stämde och som tyvärr infinner sig alltför sällan, men vi storspelade... Det är kul med golf!
TEAM Doris (Canada)
TEAM Susann (South)
TEAM Ann-Charlotte (North)
Aftergolf i loungebaren på Thistle Hotell nere vid stranden. Välförtjänta drinkar efter 18 hål i den här värmen!
Vårt fina hotell Avillion.
 Poolområdet...
..och beachen!

På El Cactus, den  mexikanska restaurangen hade vi reserverat bord! Kvällen avslutades på vårt rum med några flaskor skumpa... Behöver jag säga att det var många skratt...
Dag 2 ändrade vi golftiden till klockan ett för att ha några sköna timmar vid pool - och hotellområdet. Problemet för mig var att jag inte hade med mig några badkläder... Men det fanns en shop som sålde badkläder, men inte baddräkter och bikinis som vi i västvärlden tänker oss. Nej, här ska ju kroppen inte "synas" så min baddräkt är en onepieceklänning i badmaterial! Måste erkänna att den var riktigt skön att bada i...Hahaha och som ni kan läsa på skyltarna med regler så var Susann helt fel ute med sin bikini...
Dag 2 spelade vi individuellt och det var tyvärr inte min dag. Jag koncentrerar mig på ett helt annat sätt när jag spelar i lag. Jag är nog en sann lagspelare! Jag har svårt att "fuckus" för egen del... Våra dagar här i sköna Port Dickson har gjort avtryck på många sätt. En del kommer att blekna med tiden, medan andra kommer att bestå. Tack mina underbara vänner för en toppenhelg!

Vardagskväll

Jag och Hans möttes upp på 1Utama efter jobbet. Vi hann med lite kryddstark thaimat, "Tom Yam"soppa, "Green Curry" kyckling och "Papayasallad" på "Absolute Thai" innan bion "The Other Woman". Den var bitvis underhållande, men mot slutet spårade den ur totalt. Det som annars visas på biograferna här är skräck, sagor, science fiction, kampfilmer (Samuraj)... Långt ifrån min smak och det är ju synd för det är ett trevligt och billigt (15kr/person) nöje...
 Sådana här filmer är inget för mig...

Mysteriet är löst!

Ja, vad ska man säga?! Den har gäckat oss länge nu...Vi förstår först nu vem som orsakat alla hål i vår smutstvätt. Den här lille har förstört alldeles för mycket, men nu är det slut! R.I.P...

Tråkigt det blev...

SWEA-utflykten för ett par veckor sedan till Kuala Lumpurs administrativa huvudstad Putrajaya (putra=prins/jaya=utmärkt på Bahasa) höll på att regna bort. Vi hade otur, eftersom det "aldrig" regnar dagtid här... Ingen regel, utan undantag, men med lite förseningar kunde vi till slut ta oss ut på båtsightseeing. Vi åkte på den konstgjorda sjön och tittade på de enastående vackra byggnaderna som är byggda med arabisk arkitektur. Malaysias regering, ministerie-och stadsbyggander är utflyttade hit. Staden är "ny" sedan 1995 och är byggd med perfektion (alla byggnader ligger utmed gatan på en jämn, perfekt linje).., men saknar liv och rörelse. Staden är mycket muslimsk. Hit kommer människorna i första hand för att jobba, men villor byggs och priserna är en spottstyver i jämförelse med hippa, moderna Kuala Lumpur. Men som mäklarna uttrycker det, läge, läge, läge och det saknas här..., enligt min uppfattning.
Regnet, det bara öser ner...

Kaos, kaos, kaos...

Snacka om kaos just nu på flygplatsen... I tullen är det kilometerlånga köer och 5 kassor av 14 öppnade. Det är varmt och människor är mycket irriterade. Jag kan bara instämma... Det kan ju inte vara någon direkt överraskning hur många plan som landar. Det är tur att man har friska ben...Det finns de som har det värre, men grrrr vad irriterande. Myntet baksida när flyget till Lombok kostade 800 kr/person.
Nu har vi köat en timme och det lär nog dröja lika länge till. Människor börjar just nu att skrika ut sin frustration, men vakter är det gott om... Det är vansinne!

Gili Island - Hela fotoalbumet!

Som ni ser så är det en riktig paradisö med det klara fina vattnet i "50 nyanser av blått"... Det är så vackert och jag har spenderat timmar på att bara sitta och titta ut över havet, men också fotografera.
Vilka sköna dagar vi haft... Jag har njutit varenda sekund!

Gilli Island - Magisk kväll

Här händer det inte mycket... Sola, äta, bada och läsa är det vi gör hör på Giliöarna. Igår frågade jag Hans om vi inte ska surfa... - Men vi ska ju cykla svarade han. Ja, det räcker... Man får inte förta sig... Vi cyklade runt ön och stannade upp på andra sidan där det var en grym solnedgång, eller vad tycker ni? Inga filter eller annat mixtrande utan det var såhär det såg ut. Inte undra på att vi såg lite småkär ut... Kram på er och njut av stunden. Det gör iallafall jag!

Gili Island, Lombok

Vilket litet paradisställe! Vi är på Gili Trawangan, den "stora" ön. Hans sprang runt den på en timme igår. Vi kom i tisdags och stannar till söndag. Det är ett riktigt "Backpackerställe" med många unga (förvånandsvärt många svenskar) som är här för surfing eller dykning. Det finns många mysiga restauranger ofta i bambu att välja på, och maten är superb och billig. Vi njuter av våra dagar här och idag var vi iväg med båt och dök. Giliöarna är ju kända över hela världen för sina dykvatten och förväntningarna var såklart höga, men vi kanske är bortskämda men vi blev inte så imponerade. ..Vi jämför såklart med Malaysias dykvatten! Vi såg dock en sköldpadda och fiskar i regnbågens alla färger...