Umeå - Kulturhuvudstad 2014

Umeå är Europas Kulturhuvudstad 2014 och invigningen skedde i helgen. Celebriteter som kronprinsessan Viktoria och prins Daniel var på plats som så många andra. I helgen har jag haft kraftig Umeålängtan och känt att jag hade verkligen velat vara på plats för att ta del av alla festligheter. Umeå, (Björkarnas stad) är en fantastisk stad med drygt 118 000 invånare och jag är en mycket stolt f d Umeåbo. Medelåldern på 38 år är flera år lägre än riksgenomsnittet och det har sin förklaring i Umeå Universitet, Handelshögskolan, Designhögskolan, Konsthögskolan, Sveriges Lantbruksuniversitet med flera. Umeå har rustats för mycket pengar i samband med detta, men jag är övertygad om att det är positivt för staden och att det förhoppningsvis kommer locka till sig många välförtjänta turister. Själv har jag tittat in på Hemnet och drömt lite!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0