Cambodia - Härliga dagar!

Det var fem speciella dagar som gav mig så mycket på många plan. Ni som läst mina tidigare inlägg om Kambodja vet att jag haft en ganska omtumlande resa känslomässigt. Men, det har också varit alldeles underbart! Inte minst att få uppleva dessa dagar med ett så trevligt gäng människor från jordens alla hörn. Vår gemensamma beröringspunkt är att vi alla är expats och bor i Kuala Lumpur... iallafall tillsvidare!
Vi har tagit massage varenda eftermiddag innan den gemensamma middagen. Sista dagen innan flyget hem passade vi på att ta en 2 timmars SPA-behandling.
Maten har varit oklanderlig och vi har ätit på restauranger där personalen är "gamla" gatubarn som fått möjlighet att lära sig restaurangyrket! Det konstigaste som serverades under vår vistelse var nog ändå spindlarna!
Trafiken här är, precis som i KL, minst sagt intensiv. Vi tog oss fram med tuk-tuks överallt i stan och vägarna var bra. Ute på landsbygden åkte vi minibussar och även där får vägarna godkänt.
 
Tyvärr en alltför vanlig syn i Kambodja.
Den största religionen här är buddhismen och munkar syns lite varstans. Lägg märke till kabeldragningarna som dragits utanpå (bilden överst till höger). Flickan, som säljer de flätade armbanden i olika färger har det inte lätt. Hon har ännu inte fått börja i skolan och hon är uppe till sena kvällen och jobbar som försäljare av bland annat armband (som hon och hennes mamma tillverkar). Vi var hennes stora kund och hon kunde peka ut alla som hon hade träffat året innan. Hon var intelligent, mycket kaxig och kunde ge svar på tal, men på ett charmigt sätt. 
 Milla, Liam och Alfred, jag köpte armband av flickan som ni ska få när vi ses i sommar. Längtar efter er, mina gullungar!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0