Malacca, KL Tower och Farsdag!

Oturen när det kommer till motorer verkar förfölja mig... Moppeolyckan på Koh Samui gör att min axel inte är hundra ännu, men det går åt rätt håll. Och jag kan som tur är spela golf. I tisdags på golfbanan var det dags för nästa missöde då ett hjul lossnade...Tur då att vi var på plan mark! 
Det innebär dock att jag inte kunnat träna som jag gjort på sistone. Ingen simning, yoga och tennis, men jag kommer igen. 100 träningspass på 4 månader hoppas jag iallafall att jag ska klara av. Vi körde igång 1 september och jag har tränat 74 tillfällen. Inte så illa om jag får säga det själv! Nu har halva tiden gått och det firade några tappra av oss med en gemensam lunch vid KLCC.
Den här veckan följde jag med Joanna till gamla fiskestaden Malacca som ligger nästan 25 mil söder om Kuala Lumpur och som tillhör UNESCOs världsarvslista över viktiga städer. Den historiska staden tillhörde Portugal 1511 till 1641, Holland framtill 1798 och sedan England från 1824 till 1942 då Japan erövrade Malacca. 1948 blev staden del av den Malaysiska unionen, men Malaysia blev självständigt först 1957. "If you haven´t been to Melacca you haven´t visited Malaysia". Vi åkte dit för att titta på antikviteter. Jonker Street är fylld med antikvitetsaffärer och den här gången var målet kinesiska stolar. Joanna köpte med sig två fina exemplar.En sådan här stol blir det nog att jag packar med när vi flyttar härifrån. Det är roligt att få med sig någonting "typiskt" för landet. 
Joanna är min kanadensiska golfkompis som jag spelat tisdagsgolf med sedan jag kom hit.  
 Här har jag tagit bilder av fina byggnader, lite av utbudet när det kom till antikviteter. Jag hann inte med att turista riktigt, men staden gav mersmak så det är nog inte sista gången jag kommer att besöka staden. 
 
 
   
Lördagbrunch hade vi bokat in att tillsammans med Gordon och Susann inta 335 m upp i KL tower, på den roterande 360 graders restaurangen. Med mast är telekommunikationstornet 421 m högt. 
 
 
 
 
 
 Maten var över förväntan och utsikten var magisk. Vi hade helmulet när vi kom och när vi skulle gå, men däremellan lyckades vi ta några riktigt fina fotografier.
 
 
Bukit Nanas är den gröna parken mitt i Kuala Lumpur och precis nedanför KL Tower. Där var det fullt apliv... 
 Vi besökte även akvariumet där Susann inte kunde motstå "pussmunnarna"...
 
 
 Jag och Hans tog en liten utflykt till Chinatown. Jag gillar folklivet och kommersen där på kvällen.... En färskpressad limejuice, en kokoskaka och en timmes massage/reflexology och man var som en "ny" människa. Jag passade på att handla lite fina orkideér och har ni sett vilken underbar färg på de rosa rosorna...
 Dagen började och slutade med KL Tower. 
Fars Dag tillbringade vi med en utflykt till Titiwangsa och Sentul Park för en trevlig lunch på The Asian Terrace vid Kuala Lumpur Performing Arts Centre. Tack för att du finns Hans och jag kan inte tänka mig en bättre pappa till våra underbara barn! 
 
 
 
 
 
Vilka fina fotografier det blir när man får hela Kuala Lumpurs skyline på en och samma bild, eller döm själva... 
 
 
 Växtligheten här är vad man kallar gynnsam... Bilden längst ner till vänster är ett Hibiskusträd...Så vackert!
 Vill man inte titta på fina träd kan man ta del av dans i parken... Det såg ut som linedance.
 ... Eller titta på något av alla de barnkalas som hölls i parken. 
 Vi fastnade dock för att titta på när de raceade med de radiostyrda bilarna och det gick undan...Wrooom! 
Det var även full aktivitet i Titiwangsa med "Internationell Bikefest" och här hade det samlats hundratals motorintresserade killar och någon enstaka tjej. Min favorit var dock en "Harley Davidson" med massa kromdetaljer. 
 
 Ibland ska man vandra genom mörker för att finna ljuset. Ja, så kan det ibland kännas... Kram på er och trevlig vecka önskar jag dig!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0