Tigrar, Thaimassage och Tjejresa m m

Swea ordnade kaffemorgon hos Eva med en inbjuden gäst från MYCAT (Malaysian Conservation Alliance for Tigers) som föreläste för oss om den utrotningshotade Malaysiska tigern som är Malaysias nationaldjur. Det finns endast cirka 250 -300 djur kvar och antal tigrar har halverats sedan den senaste mätningen. Det största hotet utgörs av illegal jakt eftersom tigrarna utgör en värdefull handelsvara. Omedelbara åtgärder och försök till att stoppa detta görs nu. Regnskogarna runt Belum-Temengor, Taman Negara och Endau-Rompin patrulleras nu och många "tigerfällor" har upptäckts och elimineras en efter en, men det är ett enormt stort område som ska skyddas. 

 "Pok Brothers" är den nya snackisen för oss expats, eftersom vi där kan köpa bra kött från Nya Zealand, fisk, ost m m till distributörspriser. Det ligger cirka 2,5 mil bort, men vad gör man inte för att få fylla frysen med "goodisar". 
Har fortsatt varit flitig med min träning och då är man ju värd lite thailändsk massage.
 
Sexton förväntansfulla tjejer samlades en tidig morgon för en fem timmars bussresa söderut till Johor Bahru där Malaysias enda outlet ligger.
När jag själv kommer in i bussen med andan i halsen och svetten rinnandes nästan tjugo minuter sen möts jag av allas  skönsång (till mig) med "Ja må hon leva... "
Anki räknade in oss och sedan började vår resa.
Vi gjorde det bekvämt för oss.
Johor Bahru ligger långt söderut och på andra sidan vattnet ligger Singapore. 
 
Här har vi anlänt till Johor Bahru och arkitekturen med gågator och småbutikerna påminner om Factory Outlet i Barkarby, men med lite olika utbud av designers.
"Regnet det bara öser ner", men vad gör det när shopping står på agendan. 
Sedan visade vi stolta upp det vi handlat. Får se om jag kommer "våga" ta på mig mina fina gröna skor som matchar min nya fina gröna klänning från DKNY
Vi hade bokat in oss på hotell och fynden fortsätter att visas upp i hotell-lobbyn.
Här letar Mica efter väggen mellan badrum och sovrum och visst fanns det en knapp för det också!
Efter en lång shoppingdag bjöd "tjejerna " mig på ett glas födelsedagsbubbel innan det var dags för middagsbuffén.
 
 
Här hugger Agneta in på chokladfonduen där olika frukter doppas...Mums!
Några av oss gick upp till våning 13 för en sista kvällsdrink och bakelse! Vilket underbart sammanträffande att fylla år samtidigt som det är tjejresa!
 
Tack till er alla för en toppendag, men också till er alla runtom i världen som skickat hälsningar via telefon, mail, meddelanden och Facebook. Det värmer mitt hjärta så oerhört! 
Dag 2 och vi var redo för ännu en shoppingdag. Full fart framåt...
Vid lunchen var det dags att visa upp sina alster. 
Alla på plats och det som återstår är att gå igenom allas kassar. För egen del blev det bland annat tre fina väskor så visst var det värt att åka med och vi hade verkligen jätteroligt! 
Förutom ett kort stopp på vägen hann vi i tid för att möta upp killarna på FredagsWIPen.
Nu återstår bara att få med sig alla kassar.
 PS. Tack till er alla som lånat ut fotografier till
mig! DS.
 
Lördagkvällen mötte vi upp med Ullis, Peter och familjen Stålebring/Hellberg för middag på en mycket överreklamerad och overpriced restaurang i Starhill Gallery. Vi fortsatte sedan natten på ett mysigt ställe vid Pavillion där de har liveband. Söndag var jag lite lätt sliten, men på måndag gjorde jag något jag aldrig gjort i hela mitt liv. Det var Hans födelsedagspresent till mig, men det får ni veta mer om i nästa inlägg...
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0