Kambodja

Den här veckan började ganska kämpigt med inlämning av hemtentan plus att jag hade influensa, ögoninflammation, migrän och en nerv som tryckte på axeln. Effekten blev att jag hade några sömnlösa nätter och samtidigt tvungen att med igensåsade ögon ta mig igenom böcker m m för att få ihop fyra sidor om, utifrån en uppgift, hur jag skulle agera som "Utvärderare"... Jag lyckades skicka in den och nu återstår "bara" uppsatsen!

Fredagmorgon gick vi upp redan halv fem på morgonen för att vara i Siem Reap klockan åtta. Två timmars flygresa och för 1000 kronor t o r befinner man sig i ett annat helt olikt Asiatiskt land. Kambodja har en väldigt mörk nutida historia då de kommunistiska Röda khmererna med Pol Pot intog huvudstaden Phnom Penh 1975 och avrättade alla med utbildning. Cirka 1,7 miljoner människor fick sätta livet till med de mest avskyvärda tortyrmetoderna och "killing fields" i Phnom Penh vittnar om förskräckelsen. De outbildade fördrevs ut från städerna för att odla ris. Mycket fattiga, hungriga och under inhumana förhållanden fick människor det mycket svårt. Det är inte mer än 40 år sedan... Och det kommer att ta tid att bygga upp igen. Landet är rikt kulturellt, men ekonomiskt är det mycket fattigt. Befolkningen i Kambodja lider svårt av de gångna krigen även nu då fred råder. Stora delar av Kambodja är nämligen minerat och hundratals människor dödas eller skadas varje år av minorna vilket lett till att Kambodja idag har en mycket stor andel handikappade vilket ytterligare försvårar landets uppbyggnad.

Siem Reap är ju med sina cirka 170 000 invånare mest känd för sina tempelbyggnader som uppfördes på 900 - 1300-talet och det var också vår huvudsakliga anledning att åka hit. Det är magiskt med alla dessa tempelbyggnader!

Vi åkte den "lilla" turen och den tog oss en hel dag att upptäcka.
 Träden har vuxit sig stora och kryper in i templen som "inälvor" i en kropp.

Fantastiska byggnader och området är gigantiskt och man förstår att det en dag för länge sedan hade sin storhetstid. Idag är Kambodianerna mycket stolta över tempelområdet, håller det rent från skräp och restaureringsarbeten pågår löpande vilket är glädjande.

Mäktiga ingångar...
... I templen tillbes de hinduiska gudarna. Hinduer erövrade området från buddhister för flera hundra år sedan och "halshögg " då alla sten Buddhas.
 Sista stoppet var då till slut Angkor Wat.

Efter tempelturen återvände vi till vårt fina hotell...
... och de serverade mycket goda frukostar....mmmm "Crêpes Suzette".
 Vi hann även med att hänga vid poolen... Här var det "bara" 28 grader (jmf KL 34-36 grader).

Andra dagen tog vi tuk tuk till "Floating Village "där vi fick en egen båt och egen guide. Killen bodde själv i en av de 80 husbåtarna med sina tre syskon och mamma och pappa. Totalt bestod byn av cirka 2 700 vuxna och barn. De lever enbart på fiske. Det finns båtar för restauranger,  båtar för affärer och båtar för skola.

Just nu är det torra säsongen så vattennivån är extremt låg.

Vår trevliga kille och guide!

Här börjar äventyret mot världens tredje största sjö, Tonle Sap där det totalt bor 80 000 människor utspridda runt hela sjön.

Vi åkte förbi affären för att köpa med oss en säck ris som vi överlämnade som gåva till skolan.
 Det går 300 barn i skolan. Av dessa är 120 barn utan föräldrar och spenderar "all" sim tid här. De fyra lärarna fungerar som "mamma och pappa ". Flickan i gult blev jag så förtjust i. Henne ville jag ta med mig hem!

Fanns även en krokodilfarm (på en av båtarna)! Krokodil fanns i alla olika modeller.

Här finns massor av prylar att handla till mycket bra priser. Vi gick dock hellre på massage än shoppade.

På kvällen försökte vi få bord på "Haven" (TripAdvisor nummer 1), men fullbokat. Vi chansade och åkte dit och hade tur att få plats. Haven är en restaurang som drivs av ett brittiskt par som varje år tar in trainees från "gatan" för att unga människor ska få lära sig ett yrke och få en chans till ett bättre liv. Idén är fantastisk och det var mycket god mat. Förstår att det är ett populärt ställe!
Vi avslutade vår mysiga kväll på "Pub Street" som är en gata med liv och rörelse av backpackers, tuk tuks, massageställen, nattmarknad, old market, restauranger och barer. Vi avslutade vår kväll med en Mojito och tittade storögt omkring...
...för precis framför oss var det en "matvagn" som sålde spindlar, orm, skalbaggar och larver...Den var välbesökt av oss som tycker att det är konstigt, men också av många som anser det vara en delikatess. Larverna ska vara en höjdare, men där fegar både jag och Hans ur!
Kambodja är ett land som jag för alltid kommer att vurma för...Förra året hade jag ju förmånen att få åka till Phnom Penh tillsammans med trettio andra västerlänningar och bygga 17 hus till extremt fattiga familjer. "The meaning of life is to give life meaning ". Dess fruktansvärda historia har inte på något sätt färgat av sig på dessa varma och vänliga människor. Det känns hoppfullt!
Här i Kuala Lumpur har vi Indisk högtid. Vi firar Thaipusam och det kommer jag att berätta mer om i nästa inlägg.Trevlig vecka på er!