Thaipusam, mat och Rooftop Bar!

Nu hoppas jag att ni har en lång stund framför er för att den här veckan har varit händelserik. Förra helgen var vi i Kambodja med alla de intrycken och på måndagen får jag mer intryck än jag tror att jag klarar av...
 
Den indiska högtiden Thaipusam firas här och avslutas i Batu Caves med den långa vandringen uppför de 272 trappstegen för att nå templet, överlämna offergåva och få sin välsignelse.

Hinduerna förbereder sig med 48 dagars fasta. Dagen för Thaipusam (Tamil festival) startar hinduerna i gryningen (mitt på dagen har vi ju 35 graders värme) för den cirka 8 timmar långa vandringen från Kuala Lumpur bärande på olika varianter av "Kavadi". "Kavadi" är en offergåva med mjölk till Lord Murugan (2007 uppfördes den nästan 43 m höga Lord Murugan här i Batu Caves) och kan vara alltifrån att bära en kanna mjölk på huvudet, trästock över axlarna eller stora blomutsmyckade järnställningar. På festivaldagen rakar sig många, smörjer in sig med aska, piercar sin kropp, tungan eller kinderna med stora nålar. Piercingen ska göra den troende medveten om Lord Murugan, förhindra prat och en total närvaro av smärta. Väl framme i Batu Caves tvättar de sig i floden innan den sista mödosamma vandringen startar uppför...

Jag åkte hit för att få ta del av Hinduernas högtid och det var en helt fantastisk upplevelse. Jag kände mig mycket välkommen och hade förmånen att få följa en familj från start till mål då de "bar" den unga pojkens färd upp de sista metrarna med sin närvaro, välsignelse och hur de i samklang högt uttalar "will", "will", "will" paus "will", "will", "will", paus o s v...  En Priest välsignar marken med en liten eld och stryker olika färger av aska (?) i ansiktet på familjemedlemmarna innan det är dags...
 Här gör de sig redo och tar en stund för att samla sig innan det är dags att påbörja sin klättring. 
 Det är också lyfta av en orkester som spelar i starten. 
Här ser vi en mycket glad ung man som klarade av den här långa, mödosamma vandringen upptill Temple Cave. Han har fått sin välsignelse och nu återstår att överlämna "Kavadi". 
 Många gulklädda, blomsterprydda kvinnor sågs bära mjölken på huvudet...
 Många män (och även barn) var rakade och piercade och hade sina huvuden och kropp insmorda.
 Många väljer att istället bära mjölken i behållare som är piercade i kroppen. Nog kan man nästan föreställa sig smärtan och närvaron...
 
 
 ...och hur tungt det ska vara! 
 
 Vid varje avsats fick den här mannen en stol att sätta sig på och återhämta sig inför några till trappsteg...  "Kavadis" kan ibland vara uppemot 100 kg har jag läst och den här mannens är ju en hygglig pjäs att bära.  
 
 
 Många kämpar vittnade jag om den här förmiddagen...
 
... Och här ses en glad kvinna vila benen en stund. (Fin bild om jag får skryta lite). 
Men jag fick också se de som hade det riktigt kämpigt. Den här plågade kvinnan gick på sina bara knän uppför, med hjälp och stöd av sina vänner.  
 
 Det var inte bara "vuxna" som hade "Kavadis". Här ser vi tre bröder och stolta föräldrar.
Många går barfota... I templet är man inte tillåten att bära skor och de kan vara svåra att hitta igen, men jag hade på mig mina gröna flip flops den här dagen. Jag fick också en välsignelse med en lång bön (bara för mig) och en röd prick i pannan. Min gåva blev ingen "Kavadi" utan en sedel.  
 Bilder inifrån limestonegrottan!
 
"Temple Cave" ligger på en mycket vacker plats med vida utsikt över Kuala Lumpur stad och dess omgivningar.  
 
Jag säger hej då för den här gången och är mycket tacksam över att just jag fått uppleva detta... 
...men festligheterna har bara börjat för på tisdagen var det mer än en miljon besökare här i Batu Caves. (Den här bilden har jag lånat, men alla övriga bilder är mina egna).
 Jag är också väldigt tacksam över att skolan gått så fantastiskt bra. Nu är jag klar med alla hemtentor och "endast" uppsatsen är kvar. Känner att jag ska ta det lite med ro... Jag går ju faktiskt ut först den 6 juni. 
 Lite golfspelande har det blivit den här veckan. Här fredagsgolf på KGPA med Helen, Susann och även Hans spelade 9 hål. 
 Torsdag spelade vi på fina mästerskapsbanan som ligger väldigt nära oss, Rahman Putra. 
 Ett annat juvelställe nära oss är den lokala kinesrestaurangen Soon Hock. Alltså, vilken mat och det är alltid knökfullt av kineser vilket brukar vara ett bra betyg för en restaurang. 
När vi lämnade in våra tavlor från Bali för inramning hos Vincent i Chinatown passade vi på att ta lunch på Kuala Lumpurs äldsta restaurang "Old China Café". De serverar kinesisk malaymat "Nyonya" som är lite kryddstark mat med malaysiska kryddor. Beef Redang och Chicken Redang med kokosriset (som har en krydda som gör riset blått) är en matupplevelse! Vi passerade även tebutiken och fick smaka på lite olika teer. 
 
Den egenlagade asiatiska maten blev också mumsig den här gången. 
Vårt fredagsmys hade vi i Bangsar och startade på "The Social" innan vi besökte en supermysig restaurang som låg lite "bakom", Hits & Mrs. Det finns verkligen så otroooooligt många bra matställen i den här staden. Det är sällan man blir besviken! 
På lördagen hade jag bokat bord på Rooftop Bar på First Avenue i Bandar Utama, men innan var det några vänner som kom över till oss på en fördrink. Jag hade gjort en drink med Vodka Kurant, Cranberry och Limejuice och den andra var med Malibu, Limejuice och Grapefruktjuice. De var riktigt smarriga! 
Sarina, Lars, Susann, Gordon, Ulrika, Jill och Richard var med hemma hos oss. 
  
 
 Här är vi nu på Rooftop Bar och det var ett riktigt häftigt ställe. Synd tycker jag är att de inte öppnar förrän klockan åtta och man missar ju på det sättet solnedgången, men det är något speciellt att befinna sig på ett ställe med 360 graders vy och stjärnhimlen som tak. 
 Här har också Nina, Dan, Tarja och Gary anslutit för en fördrink... 
 
 ...innan middagen på restaurangen en trappa ner.
 Hans skulle åka med halv treplanet på natten till Stockholm (konferens i ett par dagar) så vi fick lite abrupt bryta upp och åka halv tolv...
... Midnatt och det är en ny dag, men inte vilken som helst för det är Ninas födelsedag. Grattis kära Nina på födelsedagen och den firas som sig bör med Champagne. Önskar er alla en riktigt trevlig vecka. Stor varm kram från mig till dig!
 En fin gåva av en fin vän!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0