Underbara Bali!

Vi har nu kommit hem efter drygt två veckors semester i Indonesien. Vi återvänder gärna till underbara Bali och det är min femte gång jag är här... (December 2008 med Hans (kombinerade det med en jobbresa för Hans), mars 2009 med Eva då vi sydde upp våra egendesignade kavajer, december 2012 firade vi bland annat julafton på "Gado Gado" med barnen och deras vän Cecilia, oktober 2013 var det stämningsfullt och mycket vackert bröllop då Gary och Tarja gifte sig och hela gänget med Peter, Ullis,Gordon och Susanne var på plats).
 
Det är något speciellt med Bali. Inte riktigt lätt att återge vad det är som gör att jag älskar just Bali för att platsen gör intryck på mig på så många plan... Det handlar om de behagliga, leende och hjälpsamma människorna, den andliga stämningen (yogan, lugnet och traditionerna där varje hus är byggda med tempel i trädgården och där offergåvor med blommor och ris överlämnas tre gånger dagligen, 90% är Hinduer), arkitekturen där inget hus är (eller får vara) högre än ett palmträd (här vill man inte bruka våld på naturens lagar), de vackra trämöblerna (som alltid gör att jag önskar att jag haft mer än en resväska på 20 kg att packa i), konsten där konstnärer samlats från alla hörn, naturen med Ubud och risplantagerna, bergen där det finns så mycket kraft (vulkanö med lavasten). Sedan har Bali stränder och hav och det är såklart en bonus, men det finns mycket vackrare ställen på vår jord om det "bara" är för beachlivet man vill besöka Bali. För surfarna är det förstås ett paradis, eftersom det finns bra med höga vågor.
 
Följ med på min resa här på Bali. 
 
 
 
 
 
Offergåvorna har dock en baksida...Råttorna får dagliga skrovmål och att de små korgarna hamnar ofta såsmåningom som skräp i havet. Miljöhanteringen i hela Asien är en fråga som jag önskar skulle vara prioritet på alla länders agenda för att det är ett jätteproblem... Mycket av korgarnas innehåll tar naturen hand om, men det är även mycket annat som följer med människan och dess ointresse för att plocka upp efter sig och just nu hade vattenståndet medfört att floderna inåt landet sköljt med sig en massa skräp. När vi kom till Seminyak var stränderna fulla och det var verkligen ingen vacker syn... Hela dagen krattades det skräp av balineserna som hade någon business på stranden, men inte en enda västerlänning hjälpte till förutom Amanda och jag själv. 
 
 
 
 
 
 
90% av allt skräp är nu ihopkrattat...Tack för det!
 
 En naturlig fritidssysselsättning i de starka vindarna är att flyga drake och det är inte alltid så lätt...
...men till slut får killen kläm på det.
 Det är full aktivitet på stranden, många försäljare och massörer.Eftersom jag drabbades av min "helvetesmigrän" över nyår tog jag mig till en "healer" som tro det eller ej fick bort min smärta. Omtumlad och lycklig bokade vi alla in oss hos Putu för olika body healings. Ett allmänt tips är att dricka varmt vatten med ginger varje morgon. Hans (och även jag till och från) har gjort det i åratal. 
 En dag gjorde vi en utflykt till en mer orörd strand, vackra Balangan där inte heller skräpet hittat fram, tack och lov. Det blev en skön dag i solen!
 
 
 Härligt höga vågor...
...som var roligt att bada i.
 
 
 
 Mina juveler!
 Seminyak har några riktigt mysiga ställen på stranden där det är skönt att softa, ta en Bintang (indonesiska ölen) och invänta solnedgången...
 
 
 
 Kanske Balis coolaste ställe är Potato Head och de öppnar upp klockan elva, men där man måste vara ute i god tid. Vi kom en halvtimme innan och fick snällt ställa oss i kön som växte och växte, men det var väl värt att vänta på...
 Ännu en härlig dag tillsammans med poolbad den här dagen...
 
 
 
 
 
Vid varje korsning (eller by) finns mäktiga höga statyer över inflytelserika gudar. Moppen är ett bra transportmedel även här eftersom trafiken är ett växande problem med Balis drygt 4 miljoner människor. 
 
Här har vi vår toppenkille Yoyok som vet "allt" (på bilden till höger) och som vi träffade hela veckan och som tog oss ut på en heldagsutflykt.
 Bali är känd för sin konst och vi fastnade tidigt för en målning på drygt 2x2 m, men den var dock såld. Hans gav sig inte utan besökte galleriet frekvent och till slut fick vi höra att det fanns en likadan i Ubud på "Naka Contemporary Art". Yoyok tog oss dit och ordnade även så vi fick träffa den balinesiska konstnären Kemek Dem och hans familj (bilden högst upp i mitten). Vi köpte den!!! Den ska hänga på vår 6 metershöga hallvägg i Duvbo. 
Förutom konst var vi tjejer helt "sålda" på fina saker tillverkade i pytonormsskinn. Båda tjejerna köpte en fin väska när de besökte oss här i Malaysia första gången och de har letat den varje gång de varit på besök utan framgång. Nu tillverkade de en samesame och modellen heter nu "Amandastyle bag". Det blev en till mig också! 
 Finns många många vackra saker till hemmet... 
... Och det finns något för alla smaker även om de här kanske inte är mitt val. Fick ju en redig i trä av mina tjejkompisar Susann, Ullis och Tarja när jag fyllde 48 och den får duga! Även om rosa är min favoritfärg...
 
Vi åkte norrut till Risplantagerna och det var fantastiska vyer och mycket vackert. 
 
 
Lunchen intog vi på en restaurang där vi satt på golvet och tittade ut över risplantagerna. Satéspetten var utsökta!
 
 Sedan hann vi med att besöka Tanah Lot i solnedgången. Det vackra templet från 1600-talet byggd längst ut på en klippa. 
Hej då på er och jag vill passa på att tacka alla er läsare. Ni är nu över 500 stycken och det gör mig varm att tänka på att ni är många som är intresserade av mig och mitt liv. Jag delar gärna med mig och vill skicka en hälsning till var och en av er. Ta hand om er och varandra. Låt oss le lite mer tillsammans. Det gör så gott i hjärtat. Kram kram 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vilket jobb du lägger ner på bloggen! Tack för fina bilder, kändes nästan som man var i Asien:)

Kram!

Svar: Tack så mycket Jessica! Det är alltid lika roligt att höra att du tycker om den och visst lägger jag ner en hel del tid på den, men det är i första hand för min skull. Jag får då en bra dagbok över mitt/vårt liv och tid här. Vi åker ju härifrån i början på mars och med största sannolikhet blir det Duvbo igen. Kram till dig
Malaysiafrun

2015-01-20 @ 06:59:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0