Avsked, packning och vänskap!

 
 Då var det dags för oss att lämna vårt nya "hemland" de sista 2 1/2 åren. Den här dagen har jag bävat för ända sedan i april förra året då vi fick beskedet att det inte skulle bli någon förlängning av Hans kontrakt. Ericsson har som strategi att inte förlänga någons expatkontrakt så det är många som befinner sig i samma situation som vi. Det gör det dock inte enklare för oss... Alla som följt mig på bloggen förstår nog vad jag menar när jag säger att vi haft oförskämt bra utlandsår och jag är innerligt tacksam att vi fått uppleva detta. Jag har levt och njutit av livet...I have been breathing life! Den här bilden är tagen precis innan jag ska träffa Hans i april då han fått besked att det är dags att lämna. Jag ser så himla lycklig ut, eller hur?!
 
Sista veckorna har det varit många avsked och kompisarna ordnade en trevlig överraskningslunch på "Madisons" i Bangsar. 
 Jag fick den finaste presenten och den levererades till min dörr eftersom den var så tung. Tack till er alla för lunchen och den fina Buddhan. I love it!
 SWEA-tjejerna tog också farväl. En fantastisk förening där svenska tjejerna kunnat mötas för en lunch eller en kaffe och ofta med spännande teman.
 Den här gången var det årsmöte och Anna-Lena hade gjort smarriga semlor. 
 
 Här fick jag present och kram av Pia som är Sweas nya ordförande. 
 Det gick undan när Asian Tigers dök upp för att packa ihop vårt bohag. Våra fem kubikmeter hade svällt till drygt åtta, men fraktkostnaden är rimlig sålänge vi håller oss under tio. Det var en bedrift att under hela vistelsen försöka blunda för saker man gärna vill köpa.
 Allt var packat och klart och när jag kommer ut ser jag att de missat att packa mitt "bord". De kom och hämtade det, tack och lov! 
  Vår sista lunch åt vi tillsammans med Tarja, Ullis,  Susann och Susanns pappa Folke på Old China Café. Där serverar de Nyonya Redang som är en Malaysisk kryddstark gryta. Supergott! 
 
 Vi hamnade alltså i Chinatown. Min favoritdel av staden där det är mycket genuint, färgsprakande och här finns "allt" att köpa. 
 
 
 
 
 Mina måsten var att rama in de fina tavlorna jag köpte i Koh Lanta och köpa pärlor. Jag har nämligen precis kommit på hur roligt det är att göra halsband!
 Underbare Vincent som mötte upp mig trots Chinese New Year-stängt.
 En rolig shoppingdag då vi provade alltifrån Saris...
...till hur det kändes att vara brunett.
Våra sista två nätter flyttade vi in till våra goda vänner Susann och Gordon och deras härliga hus med pool. Lyxigt!
 Hela gänget (utom Ullis som var i Kambodja och byggde hus till de fattigaste av de fattiga) samlades hos Gary och Tarja i deras fina våning för lite bubbel... 
 
 
 
 Fortsatte sedan till "Bijan", en malaysisk finare restaurang.
 Kvällen avslutades på "Havana"...
... Med världens godaste "Strawberry Daiquiri" som kändes som ett "måste" denna sista kväll med gänget...Och efter det blev det faktiskt ganska så dålig skärpa...
 En eftermiddag i förra veckan hade vi det värsta åskovädret jag upplevt sedan jag kom. Blixtar och dunder och jag såg det som ett tecken att nu är det dags att lämna...
 Maten och restaurangerna är något jag verkligen kommer att sakna. Även enkelheten att hitta bra färdiglagad mat i mataffären som här ett "hav" med Sushi! 
 Jag kommer även att sakna vår liveinmaid "Grace" som tagit hand om oss under den här tiden. Nu har hon börjat jobba i en annan svensk familj. När hon kom till oss hade hon inga pengar, papper eller pass och det var naturligtvis en mycket otrygg tillvaro för henne. Vi har ordnat för henne och gett henne och hennes familj en framtid och det känns fantastiskt i mitt hjärta. Ännu ett tårfyllt farväl... 
 
 
Det finns mycket jag kommer att sakna här förutom maten, vänner och det fantastiska vädret... 
Vårt hus!
Vår utsikt och växtlighet...
Vår gata... 
Vår pool...
 
Tisdags- och fredagsgolfen med tjejerna...
Mysiga restauranger och områden...
Kuala Lumpur och de vackra Twin Towers...
 
Här återstår det bara att ta farväl av familjen Hättmark/Gustafson och då trillade tårarna nedför kinderna... Många fina vänner har vi fått under tiden här. Alla är i samma situation långt hemifrån,  långt från släkt och vänner gör att alla är öppna för att skapa en ny "familj" här. Jag kommer för alltid att bära med mig er i mitt hjärta och kan inte annat än känna glädje då jag tänker på er. Vi ses kära vänner och några redan i sommar. 
 Vi hade anlitat Dr. Socka för att hjälpa oss med Ceasar. Det är många tillstånd, tester och pappersexercis som ska gås igenom både i Malaysia och i tullen på Arlanda. Allt gick perfekt tack och lov och ni minns kanske hur illa medtagen han var när vi åkte till Malaysia och han är ju faktiskt en gammal farbror vid det här laget, 80 år.
 Så är "Malaysiafrun" då äntligen hemma och myser framför brasan. Det är fina dagar med lite vårkänsla ute och det är underbart att andas klar, kylig luft. Vi har renoverat vårt hus och vi möttes av ett tomt hus fullt med byggdamm. Jag önskar att jag kunde knäppa med fingrarna och att (våra 50 kubikmeter som kommer på fredag och våra grejor från Malaysia) allt skulle vara på plats. 
 Vi överraskades av Matilda, Mats (Alfred pappa), syrran och Alfred. Familjemys och såklart lite bubbel! 
Det känns lite vemodigt, men nu stänger jag ner min blogg, "Malaysiafrun". Våra utlandsår har varit ett fantastiskt äventyr och vi har gjort massor och levt livet och det tänker jag fortsätta göra "Happiness is not a destination It is a way of Living". Jag har den som en påminnelse på min vägg.
En sista stor varm kram till er och jag vill tacka för att jag har så många följare som velat följa vårt äventyr på andra sidan jordklotet... Låt oss fortsätta le, sprida glädje till varandra, ge varandra kärlek och vara tacksamma för vad livet ger oss! Puss
 Följ ditt hjärta och... 
Jag har haft förmånen att få leva mina drömmar med min finaste kamrat och det har varit underbart, men nu tar en ny fas i livet vid och förhoppningsvis får vi fortsätta att göra den tillsammans. Jag är lycklig med dig Hans!
 
 

Kommentarer
Postat av: Linnéa

Åh vad du skriver rörande och fint. Det har varit en höjdpunkt att läsa din blogg! Nu börjar en ny tid med nya möjligheter, och i Umeå finns det ett helt gäng som saknar er ❤️

Svar: Tack söta du! Jag ser fram emot att träffa er alla. Puss och hälsa alla!
Malaysiafrun

2015-03-05 @ 12:46:40
Postat av: linn

vad trist att inte få följa dig längre! har varit så roligt ju! Men så kanske jag får se er på riktigt istället så det är ju tur <3

Svar: Tack för de orden kära Linn! Vill gärna träffa dig och du kan väl återkomma när det passar dig. Jag vet att du just nu är i London. Kram fina Linn
Malaysiafrun

2015-03-09 @ 22:07:17
URL: http://radarmagazine.se/linnwiberg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0